Containrars historia

Havscontainer

En modern sjöcontainer är en av de mest mångsidiga transportenheterna. När en container är lastad med last kan den användas som en säker förvaring under längre perioder. På grund av intermodal transport container behöver man inte ladda lasten mellan lastnings- och urladdningsställen, eftersom container är lätta att transportera med pråm, tåg, lastbil eller containerfartyg.



konttisatama

Tidig intermodalism

För att möjliggöra intermodal lasttransport måste olika områden i transportkedjan integreras. Den tidiga legenden om intermodalism, Benjamin Outran, genomförde framgångsrikt en sådan integration. Att skapa en effektiv transportkedja från kolgruvan år 1795 konstruerade och tillverkade han metallcontainer i Butterley Ironwork-verkstaden, som ägdes av honom. Dessa container ritades av hästar med järnvägsspår från kolgruva till Derby-kanalen. Samma container laddades till flodpraman, som också omvandlades av Mr. Outran för att möjliggöra lastning av container till dess däck.


Järnvägscontainer

I början av 1800-talet användes container i stor utsträckning vid lasttransport, medan de flyttades från hästvagnar och träskenor till ånglok och järnskenor. Men det tog fortfarande mer än hundra år att integrera fartyg och terminaler i samma transportkedja ur de intermodala havscontainrar perspektiv.


Armécontainer

Under andra världskriget kämpade amerikanska armén och dess allianser med leverans av nödvändiga varor. Fartygets last- och urladdningstider var mycket långa. Genom att lansera "transportörerna" har amerikanska armén påskyndat sina hamnterminaler. Dessa transportörer hade standarddimensioner: längd 2,6m, bredd 1,91m, höjd 2,08m och max nyttolast på 4500kg.

På andra sidan Stilla havet utvecklade den australiensiska armén också en lastenhet för sjötransporter. Vid den tiden konstruerade den australiska armén container med längden på 20'ft, vilket fortfarande är en av ISO-standarddimensionerna för behållarlängderna.


Före standardisering

Efter andra världskriget, i en växande internationell handel, upptäcktescontainer som ett mycket effektivt sätt att transportera last. Många fabriker på flera kontinenter byggde containrar. Problem med hanteringen av dessa olika typer av enheter uppstod samtidigt.

För många olika typer av containrar, kranar och hanteringsutrustning, som inte var kompatibla med varandra, producerades till den växande internationella lasthandeln. Strax innan år 1961 kom överens om "internationella standarder för containerstorlekar".


Dörr till dörr

Första intermodala trafiken med container introducerades av Malcom P. McLean från USA. År 1955 investerade den här lastbilsägaren till ångfartyg och modifierade fartygen att bära samma container som transporterades också i sitt lastbilschassi. Genom att göra detta kunde han erbjuda dörr till dörrtjänster.


Containrar idag

I Finlands Universitet i Jyväskyläs forskning är beräknad mängd godsbehållande containrar cirka 30 miljoner st i världen. Dessa enheter gör cirka 150 miljoner lasttransporter årligen.



Text: Tomi Invenius
References:
World Shipping Council
Mark Lewinson, THE BOX
Wikipedia / containerization